" ΈΝΑ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΠΟΥ ΑΠΕΔΩΣΕ "



05.05.2011

ΤΗ ΔΙΕΤΙΑ 2009-2010 Η ΕΞΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΑΚΡΟΛΙΘΟΣ ΥΠΕΡΔΙΠΛΑΣΙΑΣΤΗΚΕ, ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΖΟΝΤΑΣ ΕΤΣΙ ΤΙΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

" Ένα στοίχημα που απέδωσε "

Ένα στοίχημα που απέδωσε ΤΗ ΔΙΕΤΙΑ 2009-2010 Η ΕΞΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΑΚΡΟΛΙΘΟΣ ΥΠΕΡΔΙΠΛΑΣΙΑΣΤΗΚΕ, ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΖΟΝΤΑΣ ΕΤΣΙ ΤΙΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΙ ΚΟΙΝΟ μπορεί να έχουν ένα πεντάστερο ξενοδοχείο στη Χαβάη, το παλάτι του πρίγκιπα στο Ντουμπάι και πολυτελείς κατοικίες στις ελβετικές Άλπεις; Ένα από τα βασικά δoμικά υλικά, τον περίφημο σχιστόλιθο Καβάλας της Ακρόλιθος ΑΒΕΕ. Πρόκειται για μια επιχειρηματική προσπάθεια που ξεκίνησε περισσότερο ως συμπληρωματική εργασία του Γιώργου Χατζησάββα, ο οποίος το 1979 προχώρησε στην πρώτη εξόρυξη σχιστολίθου από την περιοχή του Παγγαίου. Στη συνέχεια επεκτάθηκε στην επεξεργασία της πρώτης ύλης αλλά και άλλων φυσικών πετρωμάτων από διάφορες περιοχές της χώρας και του εξωτερικού. Η μεγαλύτερη Πλέον η Ακρόλιθος ΑΒΕΕ είναι μια ολοκληρωμένη μονάδα με σύγχρονες εγκαταστάσεις επεξεργασίας, εκθεσιακούς χώρους και γραφεία συνολικής έκτασης 60.000 τ.μ. Με κύκλο εργασιών περίπου 8,5 εκατ. Ευρώ, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία του τομέα στην Ελλάδα και μία από τις ισχυρότερες στην ευρωπαϊκή αγορά, ανταγωνιζόμενη ακόμη και τα ηχηρά ιταλικά ονόματα. Την εταιρεία «τρέχει» ο Γιώργος Χατζησάββας. Ο γιος του, Γιάννης εργάζεται εκεί τα τελευταία χρόνια, ενώ η μικρότερη κόρη, Ευφροσύνη, μετά τις σπουδές θα αναλάβει το κομμάτι της διακόσμησης. Η μακεδονική επιχείρηση διαθέτει δύο λατομεία στην περιοχή του Παγγαίου έκτασης πάνω από 500.000 τ.μ. από τα οποία εξορύσσεται η πέτρα Καβάλας (Ακροβούνιο). Ακόμη έχει την αποκλειστική διάθεση των προϊόντων ενός λατομείου και μίας μονάδας επεξεργασίας στη Μάνδρα Ξάνθης, όπου παράγεται και υφίσταται επεξεργασία ένα ψαμμιτικό υλικό με την επωνυμία «πέτρα Μάνδρας». Εκτός αυτών, η εταιρεία από το 2009 επεκτάθηκε και στην παραγωγή βότσαλων με την ίδρυση μια νέας σύγχρονης μονάδας, σε χώρο 13.000 τ.μ. Ο Γιώργος Χατζησάββας σημειώνει πως τα τελευταία δύο – τρία χρόνια η εταιρεία ακολουθεί επιθετική εξαγωγική πολιτική, προκειμένου να αντισταθμίσει τις απώλειες που καταγράφονται στην εγχώριο αγορά. Η Ακρόλιθος εξήγε καβαλιώτικο σχιστόλιθο από τις αρχές του 1980, ωστόσο στη διετία 2009-10 οι εξαγωγές υπερδιπλασιάστηκαν. Μόνο πέρυσι ενισχύθηκαν κατά 60% φθάνοντας στο 30% επί των συνολικών πωλήσεων. Από τη γειτονική Ιταλία, τη Γερμανία, την Ελβετία, τις σκανδιναβικές χώρες μέχρι τις ΗΠΑ, ο σχιστόλιθος Καβάλας διεκδικεί με αξιώσεις όλο και ισχυρότερα μερίδια. Πλεονεκτήματα του φυσικού πετρώματος, σύμφωνα με τον επιχειρηματία, οι ανταγωνιστικές τιμές (λόγω της ανεξάντλητης πρώτης ύλης, του καθετοποιημένου χαρακτήρα της εταιρείας και του λογικού εργατικού κόστους) και η ανθεκτικότητα της πρώτης ύλης. « Η συνδρομή του κράτους ανύπαρκτη ακόμη και στα στοιχειώδη», σημειώνει ο επιχειρηματίας, καθώς «ακόμη δεν έχει αναβαθμίσει καν το λιμάνι της Καβάλας προκειμένου να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις της ανατολικής Μακεδονίας». Είναι ενδεικτικό, συμπληρώνει, πως «για να πάει ένα φορτίο από τη Θεσσαλονίκη στη γαλλική αγορά, στη Μαρσαλία το κόστος δεν ξεπερνά τα 500 ευρώ. Για να… κατέβει από την Καβάλα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να φτάσει με τα εκτελωνιστικά ακόμη και τα 600 ευρώ». Η Ακρόλιθος εξάγει μεγάλο μέρος μέσω της θαλάσσης (καθότι το κόστος θαλάσσιας μεταφοράς είναι αισθητά χαμηλότερο από της οδικής), ενώ κάθε εβδομάδα φορτώνει 3-4 φορτηγά για την περιοχή των Άλπεων. Εκεί τα τελευταία χρόνια στις στέγες των πολυτελών κατοικιών χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο σχιστόλιθος Καβάλας. Καμία στήριξη Ο Γιώργος Χατζησάββας στέκεται ιδιαίτερα στην απουσία των αρμόδιων φορέων από τις διεθνείς εκθέσεις, μια τακτική εντελώς αντίθετη με αυτή που ακολουθείται σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα, οι τουρκιές επιχειρήσεις έχουν την πλήρη στήριξη επιμελητηρίων και κρατικών φορέων. «Σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας», διαπιστώνει ο πρόεδρος της εταιρείας, «που ωστόσο ξεπεράστηκε ειδικά στην γερμανική αγορά με σκληρή δουλειά, παραδόσεις στην ώρα τους, επίμονη προσπάθεια και συνεχείς παρουσιάσεις σε εκθέσεις και εκδηλώσεις». Ο ίδιος δίνει ιδιαίτερη σημασία και στο γεγονός πως οι ξένοι πληρώνουν με «ζεστό χρήμα» και δίνουν καλές προκαταβολές (σε αντίθεση με τους Έλληνες πελάτες), κάτι που διευκολύνει τις εξαγωγικές επιχειρήσεις.